woensdag 17 oktober 2018

Borduurnaalden

Hallo allemaal,

Vandaag een blogje over borduurnaalden. Welke naald gebruik je bij welke stof?

Bij borduurnaalden geldt: Hoe hoger het getal, hoe fijner de naald.

Dus een borduurnaald met nummer 24 is dikker en heeft een groter gat dan een borduurnaald met nummer 26 of 28.

Als je borduurt op Aida , linnen of evenweave dan gebruik je een borduurnaald met een stompe punt.

Maar welke naald gebruik je nu voor welke stof?


Dat ga ik uitleggen, eerst een korte beschrijving van de stof en daarna de naald die daarbij hoort.
Uiteraard moet je borduren met wat je zelf het prettigst vindt!

Aida

Aida is een geliefde stof bij veel borduurders. De stof bestaat uit kleine blokjes die je gemakkelijk kunt tellen. Je borduurt dus per blokje en niet per aantal draadjes.
Ikzelf borduur het liefst op Aida 18 count, dat is 7,2 kruisjes per strekkende cm. Er zijn meerdere counts Aida op de markt. In Nederland zijn de volgende counts gemakkelijk te verkrijgen.

14 count Aida is 5,6 kruisjes p/cm 
16 count Aida  is 6,4 kruisjes p/cm 
18 count Aida  is 7,2 kruisjes p/cm 
20 count Aida is 8 kruisjes p/cm

NB: In veel Nederlandse winkels gebruiken ze de term (weefsel)draadjes per cm of kruisjes per cm i.p.v. count.

En hieronder een overzichtje welke naald bij welke stof hoort:

Op 14 tot 16 count Aida gebruik je borduurnaald nr. 24.
Op 18 count Aida gebruik je borduurnaald nr. 26.
Op 20 count Aida gebruik je borduurnaald nr. 28.



Linnen en Evenweave

Linnen en Evenweave zijn stoffen waar je de draadjes moet tellen. Je kunt over 2 of over 1 draadje borduren (in een volgend bericht zal ik dat ook uitleggen). Ikzelf borduur het liefst op 32 of 35/36 count Linnen of Evenweave.
We gaan er voor nu even van uit dat er over 2 draadjes wordt geborduurd. Dat is een beetje de standaard.

In Nederland zijn de onderstaande counts gemakkelijk te krijgen:

(bij kruisjes over twee draadjes)
28 count is 11.8 draden p/cm aftelbare stof
  =5,6 kruisjes p/cm
32 count is 12,9 draden p/cm aftelbare stof
  = 6,4 kruisjes p/cm
35 of 36 count is 14.4 draden p/cm aftelbare stof
 =7,2 kruisjes p/cm
40 count is 16 draden p/cm aftelbare stof  = 8 kruisjes p/cm


Op 28 tot 32 count Linnen/Evenweave gebruik je borduurnaald nr. 24.
Op 36 count Linnen/Evenweave gebruik je borduurnaald nr. 26.
Op 40 count Linnen/Evenweave gebruik je borduurnaald nr. 28.

Ik gebruik het liefst naald nummer 26 voor alles tot en met 18 count Aida of 35/36 count Linnen/Evenweave. Voor 20 count Aida of 40 count Linnen of bij borduren over 1 draadje gebruik ik naald nummer 28.

Naalden bewaren

Je kunt mooie doosjes of buisjes kopen om je naalden in te bewaren. Ik gebruik lege Potter doosjes waar ik een stukje magneet in plak. Op de bovenkant van het doosje doe ik een sticker met het nummer van de naalden in het doosje.

Ik gebruik erg veel naalden omdat ik met naald en draadhouders werk (ook daar volgt nog een blogje over). 















Ik hoop dat het allemaal duidelijk is. Als jullie nog vragen hebben, stel ze gerust!

Tot de volgende keer.







1 opmerking: